Produk Shaklee

Produk Shaklee

Friday 8 July 2011

susu merudum?..cuba tgk checklist ..dah buat ke belum..


..susu makin berkurangan?merudum?dah makan supplemen tapi tak nampak susu meningkat?....hmm….dah beberapa kali saya menulis ttg tajuk ni..kalau ikutkan dah takpayah tullis dah…tapi atas rasa tanggungjawab dan tak pernah jemu memberi sokongan moral buat semua….jadi artikel ini khas buat semua2 ibu2 yang masih gigih dalam perjuangan….. bukankah saya pernah tulis sebelum ni betapa besar pahala menyusukan dan menjaga anak?..jadi pastilah besar cabaran dan ujiannya..betul tak? Dan yang pasti Allah takkan membebani seseorang dgn ujian jika seseorang itu tak mampu menghadapinya…
Saya seorg wanita berkerjaya jadi saya faham rintihan,keluhan dan bila ibu2 mengadu.. Farah,Faizah,Dina,Munirah..Muz,azreen,erma..erra…..dan ramai lagi sekadar menyebut beberapa nama… yakinlah..saya sentiasa mendoakan buat anda dan semua..saya kagum dengan kecekalan anda semua yang tak pernah give up dalam perjuangan menyusukan permata hati anda..…yakinlah rezeki susu utk si kecil adalah kurniaan dan rezeki nikmat dari Allah..maka jangan lupa berdoa dan teruskan berdoa......Dulu saya pun mengalami situasi yg sama…bukan sepanjang masa susu meriah..ada phasa susu merudum…. Kita kan manusia biasa….apabila kita rasa kekurangan, kehilangan ...maka dengan serta merta kita mengingati Allah yang Maha Esa. ..lumrah manusia bila sedang senang lupa untuk melakukan sujud syukur padaNya…..

Saya teringat zaman saya bekerja di Carigali Miri (dari faiz lahir sehingga usia dia 2thn lebih). Sepanjang menyusukan dia..Tuhan je tahu apa yg saya lalui...tak campur lagi letih travel ke KL, ke kerteh ke KK ke bintulu..membawa skali si Faiz yg masih baby….naik kapal terbang berdua dah lali dah dari dia baby sampai dia umur 2thn..ditambah stress kerja,,.meeting pagi ptg ..tu tak kire masuk site lagi….hubby kat laut…family jauh.travel tu bukan jalan2 ye..ni travel pasal kerja,meeting,blablala..kdg tgh2 meeting keluar kejap..gi pump susu…...kalau ikutkan ..faiz tu membesar dalam kapal terbang jer..nak cerita pasal STRess,penat..mmg tak bleh lari dari tu sumer….…. Kalau nak kenang2 kembali…rasa nak menitik air mata..rasa mcm tak percaya dapat susukan faiz secara exclusive…..sbb tu sy tak pernah berkira memberi sokongan buat ibu2…bukannya saya beriya2 nak menjual supplemen…tetapi hanya berkongsi apa pengalaman dan yg saya lalui……... supplemen ni salah satu dari checklist yang perlu ada dalam menjayakan penyusuan…tetapi perlu ingat banyak lagi checklist2 lain yang perlu di ambil kira untuk menjayakan penyusuan..………cth kita nak Berjaya dalam exam….adakah dgn membeli buku mahal,beg mahal,upah cikgu tuisyen mahal..dah gerenti kita Berjaya dapat skor 10A?.... kalau mcm tu cemana dgn mereka yg kurang berkemampuan?..macam saya sendiri dulu sekolah kampong..mana nak cari cikgu tuisyen..mana nak beli buku mahal.. tapi bab makan..mmg mak saya jaga.ikan segar,sayur tanam sendiriayam bela sendiri..telur ayam kampong,mkn ayam kampong (wajib)..saya tak suke ayam Bandar.. Dan yang penting doa…..itulah kunci kejayaan dan kekuatan saya….sbb kalau nak ikut bukan je hidup susah tapi hidup dibwh family tiri..(mmg makan hati..tapi tu bukan alasan yer)…
Berbalik kepada cabaran dalam penyusuan… ..ni antara checklist yang perlu ada (kalo rajin…buatlah time table..tulis besar2.tampal kat mana2 yg kita boleh tgk) …. jangan lupa tanda checklist ni hari2.. and u will see…kat part mana yang kurang.yang dah buat..yang..belum buat:

1. Solat/doa/extra-solat hajat… - tick apa yang anda dah buat..ni penting Okay...
2. Kekerapan pump sehari-tick berapa kali sehari?buat few column..(sbb minimum 6x sehari)
3. Makanan seimbang- apa yg anda makan dlm sehari…catatkan...
4. Vitamin/supplemen- catatkan berapa kali minum ESP,alfalfa,vitalea,bcmplex,C
5. Fikir positif/yakin-catatkan haritu anda asik fikir negatif ke,asik mengeluh ke....fikir positif ke... org yg berfikiran positif ini ialah orang yang ceria, sentiasa yakin dengan diri sendiri dan tidak mudah mengalah
6. Pengambilan air- tanda berapa kali ambil air sehari..brape banyak
7. Happy- tick ade stress ke..nape stress..blabla bla…..
Kalau semua tick…dalam masa seminggu tgk mana yang anda tak tick..yang mana kurang..yg itulah yg anda penuhkan…okey dear..GOOD LUCK….
….Apa2 pun..bagi ibu2 yang sedang melaluinya, jangan berputus asa. Allah tidak suka kepada mereka yang mudah berputus harap sedangkan rahmatNya amat luas. Yakinlah...dan banyakkan doa. Saya harap apa yang saya kongsikan di sini sedikit sebanyak memberi semangat kat ibu2 di luar sana…saya sentiasa mendoa kan anda semua
"...Ya Allah..dengan rahmatmu Yang Maha pemurah.lagi luas kasih sayangMu..aku mohon kepadamu ampunkanlah dosa2 ibu yang menyusukan anaknya..lapangkanlah rezeki mereka sebagaimana Engkau melapangkan rezeki aku sewaktu menyusukan anaku dulu.Lancarkan rezeki susu anak mereka sebagaimana engkau melancarkan rezeki susu buat anakku dahulu..Sesungguhnya Engkau Maha Penyayang..perkenankanlah doaku ini..Amiin.."..
..

lain2 yg menarik...

0 comments:

Post a Comment