Produk Shaklee

Produk Shaklee

Friday 8 July 2011

Tips & Petua: Makanan yang membantu banyakkan susu ibu


Oleh sebab saya tersangkut kat ToyotaService hampir 4 jam harini,maka saya perlu gunakan masa ini utk update laman mamafaiz ini..update utk seminggu terus....Harini saya nak cerita pasal susu ibu.. yang mana singgah sini harini dan rasa tak berkaitan.. hmm..boleh baca topik lain.. atau share tips ni dgn isteri anda,kakak atau adik2 anda, atau sahabat anda yg memerlukan. Sharing is caring...Majoriti yang membeli supplemen dari saya adalah dari kalangan ibu menyusu dan ibu hamil.. dan antara soalan yang sering dilontarkan adalah.. "bagaimana nak bykkan susu ibu'..Komen saya:Setiap ibu perlu tahu yang kunci utama utk memastikan susu sentiada ada adalah kena kerap pam/direct feeding....tetapi checklist2 lain juga perlu dititikberatkan..lihat link ini utk checklist kejayaan penyusuan 2 tahun.. tetapi harini saya bukan nak share tentang checklist tu... saya nak share TIPS/PETUA yg anda boleh try utk banyakkan susu ibu.
  1. Banyakkan minum air/jus buah-buahan/makanan bersup.(sehari dlm 2liter++)
  2. Banyakkan minum susu. Sebaiknya mengambil hidangan susu 3 hingga 4 hidangan sehari.
  3. Banyakkan makanan berprotein.Protin penting kerana komposisi utama dalam susuibu ialah protien dan protin diperlukan utk membina sel, kulit, rambut dan pertumbuhan yg sihat. Sebab tu saya sangat suka dgn ESP (energizing soy protin)..Dulu time susukan anak saya, Faiz,mmg ESP ni faveret saya.cuba tgk Faiz sekarang.. berbaloi2 .. Alternatif kepada ESP adalah Mealshake
  4. Makan nasi panas bersama halia muda (hiris nipis2) campur dgn air asam
  5. Minum air asam jawa direbus dengan gula merah bersama dengan asam keping.
  6. Ambil beberapa helai daun betik sederhana muda. Rebus hingga didih. Minum air rebusan 2-3x sehari
  7. Ambil lobak putih. Cuci bersih dan kisar sehingga halus. Campurkan dengan segelas air suam. Minum 2x sehari. Juga boleh dibuat sup lobak putih..
  8. Sapu sedikit minyak kelapa pada daun sirih. Layur pada api sehingga layu.Setelah agak suam, tekap daun sirih tersebut pada payudara. Amalkan setiap hari.
  9. Makan lebih sayur2an ..especially sayuran yang dapat membanyakkan air susu ibu seperti brokoli,lobak putih,seleri, sawi putih, peria, Ulam pegaga, Ulam jantung pisang,

Akhir kata.. jangan lupa menadah tangan memohon dariNya.. kerana susu ibu itu rezeki.. dan rezeki itu hak Allah.. Sedikit atau banyak titisan susu ibu yang mengalir,hanya Dia yg menentukannya.. Elakkan mengeluh kerana mengeluh itu menjauhkan dari rahmat Allah.. Banyakkan bersyukur dan beristigfar.. Dan ingatlah perjalanan penyusuan setiap ibu itu berbeza... Saya doakan yang terbaik utk semua ibu2 di luar sana.. Dan moga ada rezeki tertulis utk saya melalui perjalanan yg indah itu sekali lagi. kerana hanya Dia yg mengetahui yg terbaik buat saya dan anda semua.. Ameen..

*Sekiranya anda mencari supplemen natural yg bukan sekadar menambah susu...boleh email kepada saya di zahirahhafizan@gmail.com atau sms kan kepada saya 016- untuk konsultasi free

0 comments:

Post a Comment