Produk Shaklee

Produk Shaklee

Friday 8 July 2011

mama,mushroom tu sayur ke?... resipi cream mushroom soup..ala2 pizza hut

blog ni menyokong 100% penyusuan susu ibu..dan mainly berkisar tentang breastfeeding dan gaya hidup sihat bersama jenama Shaklee.........kenapa shaklee?kerana saya sukakannya..lagi[un tak salah berkongsi sesuatu yg baik dan ajaib..betul tak?.... dan kadang2 saya akan selitkan cerita anak saya di blog ni..satu2nye anak permata hati saya...bukan sbb saje dok suke2.....tapi untuk tatapan abahnya yang kat seberang laut china selatan tu untuk baca kisah anak kesayangannya tu.. kalo anda yg lain taknak baca..abaikan je lah yer... :-)..ni nak share kisah mlm tadi...saya buat mushroom soup untul faiz... mmg faveret kami dua.... ni resipinya yer (mmg simple dan kejap je buat)

Bahan2
-1 sudu kecik butter
-1 bwg kecik(cincang halus2)
-mushroom buttoon (saya beli yg fresh..jgn guna dlm mushroom button dlm tin tu...kurengg skit)
-optional-celery/leek--tapi saya tak letak sbb takde..
1-2sudubesar tepung (plain flour)
200ml susu segar (gune fresh milk..kalo takde..pakai je susu tepun biasaa bancuh dgn air..
1/2 kiub ayam
garam,black pepper(skit je dah..sbb letak kiub tu masin dah)
Cara buat:- cairkan butter.Masukkan bawang.mushroom..kacau dalam 5 minit..Masukkan tepung. susu dan last skali masukkan kiub ayam tu... kacau selalu sampai sebati... kalo rasa pekat sangat..tambahkan air....

Daaaa siappp....kalo rajin blend.. saya tak blend..mkn gitu jer..mmg sedap..kalah yg kat pizza hut tu.. yang ready segera dlm tin tu pun tak sedap dan tak berkhasiat...hehe..baik buat sendiri..hih
*gambar tak sempat disnap..sbb hp diluar balkoni...malas nak gi amik...:-)

dan ini plak dialog kami dua time menjamu selera... faiz ni walau baru 4tahun.tapi borak dgn dia mcm borak dgn org dewasa.

Faiz:sedapla..kenapa buat sedap2 ni .(dia sengih2...-faiz ni cerwet sikit bab makan..memilihh..tapi kalo dia suke..dia mkn byk.)
Mama:..abihtu..takkan nak buat tak sedap..Faiz tak mkn...Faiz kan cerewet..
Faiz:.yg hitam2 ni ape
Mama: mushroom..
Faiz:..ape tu....sayur ek..
Mama:bukanlaaa,,,,..tu adik beradik ayam... (sbb kalo saya ckp sayur..dia tak mkn..ala...jadi penipu la plak...aduhhserba salah)
Faiz:tp kenapa rasa dia mcm sayur (alaaa..si faiz ni..byk songeh la plak)
Mama:..makan je la..kalo taknak..Iz mkn sup tu jer ...tapi abih licin semangkuk dia mkn...takleh nak share2

0 comments:

Post a Comment