Produk Shaklee

Produk Shaklee

Friday 8 July 2011

susu merudum lepas raya.. apa yang anda perlu buat


susu merudum lepas raya??..syok sangat beraya sampai dah mengabaikan disiplin dan checklist2 penyusuan?...hmmm..... saya nak share pengalaman mommy icha ..bagaimana dia rasa susunye merudum lepas raya dan bagaimana dia menanganinya...

"...jangan tak tahu, ibu yang direct-feed macam saya pun 'terasa susu merudum' juga, tapi saya masih boleh relax sebab saya faham yang susu badan ni "supply on demand". kenapa susu saya merudum selepas raya?
  1. asyik ngelat makan suplemen. yelah, masa kat kampung haritu, boleh dikatakan langsung tak lekat kat rumah. dari pagi sampai ke malam beraya. walaupun pil box SHAKLEE tu saya bawa ke mana-mana, tapi memang tak sempat dan confirm lupa.
  2. tak jaga makan minum. kat mana-mana asyik minum air gas berais. aduhh.. kot saya nak minta air suam kat setiap rumah. bekalan air yamng dibawa pun tak cukup.
  3. penat. bayangkan dari pagi sampai malam beraya? kemudian esok sambung lagi? kami sekeluarga beraya memang naik satu kenderaan je untuk kemudahan. tapi, sakit-sakitlah jugak badan saya ni lenguh sebab bila nak BF icha kurang selesa sebab sempit dan kena cover-cover.
so, bila balik ke Subang, saya memang terasa susu macam kurang. plus, icha pun macam tak puas pulak. so, saya ambil tindakan drastik untuk pulihkan kembali production susu.
disiplinkan diri makan suplemen. saya adjust dos dan jadual makan.
sebelum breakfast : PD + ESP + MS
lepas breakfast : sebiji vitalea, 2 atau 3 biji alfalfa.
lepas lunch : sebiji atau 2 biji b complex, 2 biji alfalfa
petang : PD + ESP + MS
sebelum tidur : sebiji vita-C, 2 biji alfalfa, PD + ESP + MS
selain tu, masa permulaan, saya amalkan makan ostematrix 4 biji sebelum tidur setiap malam untuk pulihkan balik keletihan saya. kalsium dan magnesium ni penting untuk darah ye.
saya cuba avoid minuman bergas. sementara raya ni memang payah le..
kerapkan feeding walaupun saya memang sangat letih sebab icha kerap sangat demand nak menyusu.
saya doa banyak-banyak minta ALLAH mudahkan perjalanan penyusuan saya. saya niat nak susukan icha sekurang-kurangnya dua tahun. even saya ditakdirkan mengandung cepat pun, saya akan usaha untuk BF icha. saya tahu saya jenis orang yang kuat (^_^) ~ perempuan minang kan kuat?

alhamdulillah.. selepas dua hari saya perasan 'sumber kehidupan' icha dah kembali full sentiasa macam selalu. icha pun dah back to normal. menyusu sekejap je then dia lepaskan - tidur atau bermain. tu pun, masih terasa full sampai sakit bila meniarap or hug hubby (hug sebab hubby nak pi kerja.. hehehe).

lain2 entry menarik

0 comments:

Post a Comment