Produk Shaklee

Produk Shaklee

Friday 8 July 2011

...Rambut gugur..nak buat ape?

Adegan malam tadi..(di kedai makan)

Mama: Iz nak mkn ape.


Faiz: Iz nak nasi beriyani dan papadom.

Terkejut org kat kedai tu dengar..takde nasi beriyani dik..
..aduhai..mana mama nak cari nasi briyani dah mlm2 ni faiz sayang oii....kalo nasi goreng ke,nasi ayam ke,nasi lemak ke..bolehla juga masak kalo takde org jual.....kalo kat seri kembangan,bolehla suruk pokcik2 Iz tolong beli dekat dgn rumah tu.....
Mama: takdela iz..makan lain je lah ek..
Faiz : taknakkkk….(datangla keras kepala dia tu….)…hmm
Mama : Taknak dah..
Last2 dia minum milo je…lepas tu dalam kereta,dia merajuk,senyap jek… layan karat dengar  lagu rossa &pasha (terlanjur cinta)…senyap jek..saya dan housemate saya bersore sepatah je..mesti dia marah…siap dia jerit
Faiz: Diam..bisingggg aaaa.. so kami semua senyap je dalam kereta sampaila kat rumah…faiz ni bab makan mmg cerewet.... mlm ni tak tahu lah apa yang dia nak mkn......hmm..kene sabar banyak jaga hero sorang ni…

                Anyway..tu introduction je tu...sebenarnya saya nak menulis pasal vitamin yang sesuai untuk masalah rambut gugur.. lastweek,saya mendapat kenalan baru,Puan S dari Johor..masalah beliau ialah rambut gugur kira kronik jugak..ni antara keluhannya
“ kak..dulu time pantang saya makan jamu M**D***..mmg cantik rambut time tu ..lebat hitam…ni selepas 3 tahun..datang mcm2 kesan kak..gugur teruk ni,nampak kulit kepala..lepas tu kan kak..saya mkn mcm2 vitamin dari Farmasi..tak jadi ape..sakit perut adelah…akak tolong saya yer.”…lamalah jugak borak dengan dia ni…tergelak2 saya dengar cara dia bercerita….dia ni mmg nak try sangat supplemen Shaklee and dah tahu kebaikkan supplemen brand ni….dan dah ditentukan Tuhan beliau jumpe blog saya….. 
              dalam pada tergelak2 tu,saya kesian gak dengar.. saya ni dahla cepat kesian,kalau ade super power..saya buat magik je terus..hihihi...tapi tak dapat.. apa yang saya boleh  buat,saya suggest dia supplemen Shaklee yang sesuai untuk memulihkan rambutnya yang gugur tu..ditambah dengan soy protin…dan juga beberapa vitamin lain..siap saya buatkan jadual pemakanan untuk dia… 

Supplemen ape yang  penting untuk membantu pertumbuhan rambut serta menguatkan kutikel rambut?.. JAWAPANNYA adalah Zinc.
Basically,perlu konsisten mengambil :
  • vitalea (Multivitamin)-memenuhi keperluan 12 vitamin dan 7 galian 
  • Vitamin C untuk memastikan sel dilindungi dari sebarang bentuk karsinogen serta memelihara sel rambut dari rapuh.
  • B complex memastkan agar rambut nampak terurus dan tidak kusam.
  • Zinc untuk menggalakkan pertumbuhan rambut serta menguatkan lagi kutikel rambut
    *Trial Pack Set C mengandungi 4 jenis vitamin ni

Lain2 petua dan amalan ialah:
  menggunakan syampu rambut yang "mild" dan tidak terlalu kuat sehingga boleh merosakkan kutikel rambut.
  membiasakan menggunakan minyak rambut Johnson & Johnson atau minyak zaitun untuk memastikan rambut tidak terlalu kering dan rapuh.(Thanks N for infosharing)


 walau apa pun usaha kita..pastikan istiqamah dan sabar dalam mengamalkan supplemen dalam diet harian...jangan mengharap result yang drastik...dan yang penting jangan lupe berdoa dan tawakal pada Allah….InsyaAllah dimakbulkan doa kita...

0 comments:

Post a Comment