Produk Shaklee

Produk Shaklee

Friday 8 July 2011

Amalan ketika mengandung

Ni saya nak share amalan2 ketika mengandung.. (not only for my new cyberfriend, Ida… but also for others ..Erni, Farah,Umi Adam, nadiah, shar, mastura(wife si yakin tu),azi.isy..banyak lagi lah..karang penuh name org pgnnt je..pendek kata..untuk sume...hihi…)
(amalan2 ni...ada yang diambil dari website drhamidarshad tu ..ada yang based on experience saya dan rakan2….)

Trimester Pertama:Jangan lupa makan folik asid 5-10 mg. (info: B complex Shaklee contain acid folic). Kerapkan baca surah Luqman….sbb first trimester ni banyak  berlaku perkembangan minda bayi(kenapa surah Luqman?..sbb surah ni byk nasihat utk bentuk peribadi anak) 

Trimester Kedua:baca surah Yusuf kerana perkembangan fizikal baby byk masa ni.(nabi Yusuf kan sempurna,tampan). Pembentukkan otak yang sempurna bermula dari 4 bulan kandungan.Jadi kualiti makanan adalah sangat penting. Protin adalah bahan asas untuk pembentukkan otak. Sumber-sumber protin terbaik ialah ikan, susu, makanan dari kacang soya seperti tauhu, tempe dan lain-lain, ayam , daging dan lain-lain. Banyakkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan. (jangan lupa makan soy protein Shaklee)

Trimester Ketiga:baca surah Maryam semoga ibu hamil dimudahkan bersalin (surah maryam  kerana maryam wanita yg tabah harungi kesusahan mengandungkan bayi 'ajaib', bersalin hanya makan kurma&air zam-zam). Mulai tujuh bulan, makan minyak ikan atau telur ikan yang dipercayai mengandungi DHA satu bahan penting untuk fungsi otak.(boleh mkn Omega Guard Shaklee) (Tahukah anda:mulai tujuh bulan kandungan bayi boleh mendengar.jadi,bacakan Al-Quran selama 10-15 minit 

Yang ni general;dari awal pregnant sampai lah ke deliver time:
  • ·         Lebihkan rehat, cukup tidur, – tidur awal dan bangun awal. Jauhkan stress, fizikal dan mental. Kurangkan pendedahan terhadap penyakit berjangkit, suhu panas, pencemaran udara, racun sembur,etc
  • ·         Berserah dan tawakkal kepada Allah s.w.t. Doa setiap masa:‘Ya Allah kurniakanlah kami zuriat yang terbaik, sesungguhnya Kau mendengar doa kami’.
  • ·          Banyakkan membaca Quran, berzikir dan bertasbih sentiasa. Bacakan surah Fatihah, 3 'Qul', dan ayat 'Qursi' kepada bayi dalam kandungan setiap malam sebelum tidur.alhamdulillah dulu saya bersalin mudah..(kalau anda mampu...buatlah solat sunat hajat setiap malam..lagi2 dah nak dekat deliver tu,saya ingat lagi ..dulu saya sebulan cuti awal duduk dengan mertua...arwah ayah mertua saya penah pesan..dia kata "rajin2 buat solat hajat setiap mlm.. minta Allah mudahkan bersalin..kita yang nak bersalin..kita lah yang kene mintak..yer tak..org lain boleh tlg doa gak..tp lagi elok kita yang doa"....ape2 pun,..moga rohnya dicucuri rahmat.alfatihah. jasa arwah menhantar saya time sy nak bersalin tu akan saya ingat.(sbb suami saya kat laut time tu..saya bersalin awal)...hehe
Rezeki Allah ni dikurniakan  dlm macam2 bentuk,bukan saja wang ringgit.Nikmat kesihatan diri dan keluarga..pun rezeki juga. Nikmat dapat bersama yang tersayang..pun rezeki juga.Nikmat melihat ,merasa,tidur..sume tu adalah rezeki.Nikmat anak ramai..pun satu rezeki gak..Macam2 lagi lah bentuk rezeki… …maka saya kene redha rezeki untuk mengandung anak kedua belum ada lagi..huhu.


jadi kalau anda diberikan rezeki untuk mengandung dan menyusukan …berilah yang terbaik untuk permata hati anda…kerana peluang itu bukan selalu ade depan mata..sebab tu mengandung itu tempohnya 9 bulan… bukannya harini pregnant esok baby kluar…tapi Allah beri kita peluang ..tempoh masa 9 bulan untuk kita sediakan badan kita ready mental fizikal....ready jadi ibu,ready utk bfeed....dan beristiqamah…Allah suke sesuatu yang sedikit tapi berterusan…… jadi istiqamahlah sepanjang mengandung dan sepanjang penyusuan….

0 comments:

Post a Comment