Produk Shaklee

Produk Shaklee

Friday 8 July 2011

The return of menstruation does not mean the end of breastfeeding

di malam yang hening ni... saya nak menulis dan berkongsi tentang kaitan pengambilan calcium/magnesium buat ibu yang sedang menyusukan baby especially untuk ibu yang mengalami hasil susu berkurang ketika period..

.normally ..saya akan tanya khabar sahabat2 setelah mereka mencuba Trial Pack Shaklee..saya bukanyar sekada jual-beli .niat saya ingin membimbing dan secara tak lansung..saya sama2 belajar dan kongsikan bersama pembaca...dan paling tidak pun...saya dapat menambah rakan dan mengukuhkan silaturrahim.... sharing is caring...

.... dan kali ni saya nak kongsi pengalaman junior saya yang saya care... ...(beliau mengambil Trial Pack F promo (vitalea, B complex, b Complex, Vita C bersama 1 canister Soy Protein..dgn niat asal sebagai milk booster..-alfalfa tidak sesuai utk SLE ....)..

ni sebahagian sms dari beliau...
~saya campur 1 sudu soy protein dgn anmum,,rasanya ade perubahan..saya okay..baby pun ok takde alergic....(3 days after consumption
~Salam kak.. saya menses…..susu pun mcm kurang je bila pump…I’Allah saya akan continue mkn supplemen ni..yg saya notice..rasa energetic lebih sikit..Baby okay..cume susu skit…(5 days after consumption)


First of all, thanks to dearest Puan Z, cause bersabar dan istiqamah dalam perjuangan menyusukan baby… dont worry dear. I’m going to give u all the support….jadi artikel ini bukan sahaja untuk beliau tetapi juga buat kita semua..berkongsi ilmu dan pengalaman....
Just to share with you dear… setiap ibu yg menyusukan babynya.. pasti melalui cerita,pengalaman dan masalah yang lebih kurang saja..Saya juga tak nafikan..saya sendiri melaluinya.. tipulah kalau saya kata saya tak pernah mengalami masalah lansung sepanjang bfeeding….. Cuma dalam kes ini..perahan susu berkurangan tatkala sedang menses(period)…..ia adalah sesuatu yg normal.......tapi nak tahu kenapa hasil perahan susu ibu berkurangan apabila si ibu period..?

Sesetengah wanita mengalami temporary drop in milk supply in the days just prior to a period and for a few days into one .. rilekss..jangan risau or panic…….Cuma sesetengah wanita mengalami .ada wanita yang tidak.…ini disebabkan level kalsium dalam darah turut berkurangan tatkala si ibu sedang period. Oleh itu, ibu yang sedang menyusu digalakkan untuk mengambil makanan tambahan kalsium (calcium/magnesium supplements). ….Perlu diingat susu yg dihasilkan ketika period atau hari biasa…adalah sama saje..bukanlah susu time priod tu kurang berzat or tak sedap....Apa yang penting,bila period dah stabil,,dah masuk hari ke tiga – ke empat..level hormone pun dah kembali normal.. milk supply akan jadi normal semula…. Dan yang paling penting sekali.. baby tak meragam..sbb dia faham..mamanya tgh period… (cume si ibu kene banyakkan minum air kay).. tapi ade juga sesetengah baby yang reject susu time ibunya period..maybe baby tu rasa susu tu pelik skit…tapi ni sume hanya sementara and tak berlaku kat semua org…. jadi lain org ,lain perjalanan penyusuannya…..
Jadi kesimpulannya,rawatan yg efektif untuk cabaran penyusuan ketika period ialah pengambilan calcium/magnesium sepanjang ovulasi dan disambung hingga hari ketiga period… … Kalau period tu jenis yang tak regular..start ambil calcium/magnesium di hari yang ke -14, start dari last period.. or kalau senang kira…. Just ambil je supplemen calcium/magnesium tu sepanjang penyusuan…. Takyah nak kira bila hari 14 ..bila ovulasi….. payah…dahla banyak yang nak di makan...yer tak..….hehe
Dos pengambilan yang dicadangkan ialah…1500 calcium/750 magnesium but can be as low as 500 calcium/250 magnesium.the higher the dosage the more effective and quicker the results). ..
Di Shaklee, supplemen kalsium-magnesium (Cal-Mag) dikenali sebagai OsteMatrix.Pengambilan yang disyorkan ialah sebanyak 4 biji sehari, bersamaan 1000 mg kalsium/400 mg magnesium. Ini bermakna, setiap sebiji pil Cal-Mag Shaklee boleh membekalkan 250 mg kalsium/ 100 mg magnesium
so kalau hari biasa ,ambil 2 biji.. is good enough for u to prepare sebelum kedatangan kawan baik kita tu..…
Apa2 pun.. kene relaks,jangan stress..kene fikir positif… bila dah start period, tak semestinye habis dah perjuangan menyusukan baby… (kalau fikir positif, period tu meaning that you are normal and healthy woman...subur ..)

Dan sebagai penutup.. remember this...... “Jika ibu mengambil vitamin dalam diet harian maka ia menambahkan zat nutrisi ke dalam susu ibu itu sendiri dan hasilnya anak mendapat banyak zat dan dapat membesar dengan baik sekali”.


(apa yang saya tulis ni hasil dari bacaan dan pengalaman.....fakta2 boleh di rujuk di kellymom.com..I love this site ...especially dulu2 time saya tgh bfeed..ni lama dah tak bukak.. tp sebab sekarang ni tgh mengguide rakan2 seperjuangan yang bfeed..maka kene baca balik.. bagus gak... untuk diri sendiri.. refresh memori...)

0 comments:

Post a Comment