Produk Shaklee

Produk Shaklee

Friday 8 July 2011

..ajar anak membaca

Dulu mama saya kata..saya umur 2-3 tahun dah boleh baca...ye ke?..kembang kuncupla bangga...isy2..tak baik.riak bangga..buruk perangai..hehe.tp dulu mama rajin buatkan manila kadbod,suku kata ..ajar saya....cam saya ni yang bekerja sepenuh masa ni..takde masa sikit..(hehe..ayat alasan ni)..pastu saya jumpe kat blog ade sorang ni....produce buku cepatla membaca.. biasalah ibu2 zaman model ni perlukkan helping tools....nak buat sendiri..maleh..hehe..ni ada beberapa tips guide ajar anak membaca.

1. Sesi bacaan mestilah pendek, 5-10 minit saja, 2 -3 kali sehari.
 2.
Berhenti sebelum jemu! kalau tumpuan anak 2 minit aje, 1.59 minit mesti stop.
 3. 
Pilih tempat sesuai - jauh dari gangguan. Jangan ngajar depan TV.
 4. 
Keep cool. Parentsla ye. Sebab saya cadang sesi ngajar pendek..
5. Selalu
 puji masa ngajar. Lebih-lebih puji pun tak pe. Pandai sebut 'a", bagi hi-5.
 6. Bila mengajar mesti 
ceria selalu. Jadikan sesi mengajar FUN.
 7.Kalau habis Buku 1, boleh belikan
 hadiah. kasi reward
 8. JANGAN LUPA, 
ajar 'BUNYI HURUF bukan nama huruf a(ei), b(bi, c(si).
 9. Bila ajar baca perkataan, 
ajar GABUNG BUNYI, bukan ngeja sukukata atau hafal sukukata
 10. Akhir sekali, bila ngajar
, ikut susunan buku.


 JANGAN SEKALI KALI
PRESSURE anak. Seorang ibu atau bapa sepatutnya tahu samada anaknya dah ready atau tidak nak belajar membaca...."Mengikut kajian luar negara, bahagian otak yang digunakan untuk membaca bagi kanak-kanak lelaki 5 thn adalah sama dengan kanak-kanak perempuan 3 1/2thn. ..sbb tu budak lelaki lambat membaca..hihi


*tips ni actually untuk saya gak untuk diapply kat anak raja saya tu..kat taska lama dia belajar baca buku Peter n Jane tu..baru sampai level 2b je ..pahtu lepas 3 bulan dia kata "Iz rasa iz nak stopla.Iz taknak sekolah dah...nak gi sekolah lain lak"..ni dah masuk taska ke-3 dah..ewah2..ingat mama cop duit ke..last2..takyah dah gi taska..duduk rumah je..(dah antar 3 taska...sume tak tahan lama..dia taknak gi..sib baik taska..kalo sekolah darjah satu dia ckp mcm tu..saya tambat kat pokok..hehe.)..si Faiz ni belum tahu baca penuh .tp kalo nama ultraman or info cerita  kat astro tu especially channel astro ceria. mmg takboleh nak tipu dia..sbb kalo klik info kat remote astro..dia tahu dah cerita ape kat info tu..hagemaru,fukuchan,kapten boleh,ape lagi ntah tak retilah saya...ultaman jgn ckpla..segala mak bapak ultraman dia hafal...walaupun tak tahu baca..tgk huruf je tahu dah)..sejak Faiz dah taknak gi taska  ni dah jarang ajar dia membaca....yang saya ni beriya2 belikan dia Grolier set tu...tp kurang disiplin skit..hehe... lagipun si Faiz tu nak belajar ikut style dia..dia pulak yg jadi cikgu..bukan kite yg ngajar dia..kemain berlakon jadi cikgu....

0 comments:

Post a Comment